Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

torsdag 14 januari 2010

Blomsterbudet


Bild tagen från wikimedia commons

...eller berättelsen om de randiga enkronorna.

2009 fick Sverige nya enkronor, specialdesignade för 200års-jubileumet av att Finland och Sverige skildes åt. Om det kan du läsa om här (eller lite mer cyniskt här).

Detta är bara själva ramen, runt ramhistorien, till att det ringde på dörren, strax efter att jag och P kommit hem. Utan för stod före detta grannen farbror B med en blomsterbukett och gratulerade mig till vinsten. Vinsten i vad då, kan man ju undra. Jo, det är nämligen så att B och hans fru C kom på en liten tävling. De började samla på dessa randiga mynt. B kom på den konspiratoriska idéen att involvera mig i sina vinnarplaner. Jag jobbar ju i butik. Fast jag visste ju inte att det var en tävling, utan bara att de samlade på mynten, eftersom de brukade be mig om dem, de gånger de handlade. Så en gång, var B alldeles ensam och jag sa att jag hade samlat på mig lite mynt och han satte sig för att vänta, på bänken utanför kassorna. När jag väl kom med mynten, kom C samtidigt och "ahade", när hon förstod vad B hade tänkt sig. Det var då jag fick veta att det var en tävling och efter det fick jag tydligen en egen stapel, hemma hos dem. Lite orättvist kan tyckas. Jag sitter ju som sagt i kassa, stor del av dagen. Men kanske ännu mer orättvist om jag ser till att den ena parten av dem har en fördel. Tydligen ha med mig nästa år med :)

Visst omger man sig med underbara människor (detta ett pensionärspar, som jag började prata med för att de att de fattade tycke för S).

1 kommentar:

Jenny sa...

Vilken härlig historia! Grattis till vinsten.
Kram!