Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

fredag 20 mars 2009

Telefonförsäljare




Blir inte så ofta utsatt, för NIX verkar fungera bra. I dag ringde dock en, som tydligen kommit runt systemet genom att jag handlat på Ellos. I alla fall så blir jag så otroligt förvånad över hur man går till väga när man sälja en sak (i detta fall olycksfallsförsäkring):
Innan någon säger något så hör man en otroligt stökig miljö a Månbas Alpha/T-centralen i rusningstrafik i bakgrunden och sen börjar en tjej prata superfort med småländsk brytning. Jag uppfattar "Bla, bla bla LO" Frågar igen och hör fortfarande inte, men uppfattar att det inte är LO, utan ELLOS. Jag börjar skratta "Haha, jag tyckte du pratade om LO" Sen drar hon långa haranger om den här förträffliga försäkringen, som jag säger att jag inte vill ha, men då måste hon så klart säga att den är bättre än alla jag har (för så är spelets regler). Då säger jag att jag inte har råd och hon hummar "Jaha, då får jag väl..." "Tacka för dig" fyller jag i och lägger på.
I det stora hela, inte för pushigt och otrevligt, men så otroligt OPROFFSIGT! Oavsett vad jag tycker om telefonförsäljeri (uppenbarligen inte eftersom jag anmält mig till NIX), så tycker jag att man kan begära att de uppfyller vissa kriterier, som tex tyst bakgrund och långsamt, lättförståeligt tal. Jag vill inte fråga flera gånger vad de säger och OM jag på något sätt skulle få för mig att handla något via telefon, så vill jag ju fatta vad det är. Nu handlar jag av princip inte via telefon nu för tiden (kunde väl gå på det förr) så de är körda redan innan, men jag tänker på alla andra och jag tänker på chanserna att genomföra det jobb de faktiskt är satta att göra.
Men det kanske är en strategi, det där att man inte riktigt hör vad de säger, så att man måste fråga och så "vips" är man inne i ett samtal. Nåja funkade inte på mig och jag har svårt att se vem det skulle funka på.

2 kommentarer:

Orchid sa...

Mitt svar till telefonförsäljare är att "jag köper ingenting per telefon". Hur vet jag att det är sant? Jag tror att jag tjänat en del på det.
Så finns det en annan variant. Någon som vill ställa frågor om något, vad-som-helst. Mitt svar är då att "jag svarar inte på frågor per telefon".
Jag har nummerpresentation och om det är någon som ringer från "skyddat nummer", blir det definitivt nej. "Ni uppger ju inte ens varifrån ni ringer".
Är jag en omöjlig kund? Förmodligen! Men jag lånar inte ut mig till vad som helst!
Fortsätt att säga nej!
Kram på dig!

Anonym sa...

Trevlig helg önskar jag dig.
vad glad över att Någon ringer.. skrattar