Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

tisdag 28 oktober 2008

I will survive!

Vi är inte speciellt oroliga för vår dotter. Hon är en överlevare. Alltsedan tiden innan "MIN TUR" (hennes svar på Kan själv) har hon haft förmågan att fixa till det för sig. Är hon hungrig hittar hon mat och är hon trött så sover hon. I dag i storkillarnas rum. Innan dess hade hon ordnat till det för sig. Boat med stolar och handdukar och det viktigaste av vad livet har att erbjuda. Som pennor, bilarfilten och framförallt Hunden. Lite pokemon-kort på ett hörn också. Under ena stolen fanns också nya följeslagaren -Käpphästen (fast han syns inte på bilden). Han sover till och med i hennes säng på nätterna.

I dag var jag på utvecklingssamtal på dagis. De var nöjda med det håll hon är på väg åt och vi insåg att vi jobbade åt samma håll - från hennes falsettprat och överbestämmanderätt, mot ett utvecklat språk och kompisanda. Ord som "kreativ" och "kompetent" kom över pedagogens läppar och det kändes ju helt okej. Vi är liksom lite rädda att hon helt enkelt ska kallas "skitjobbig", för vi vet ju hur hon kan vara. Fast så uttrycker sig väl inte duktiga pedagoger såklart. Inte tillsammans med föräldrarna i alla fall. "Kul att ha att göra med", kändes också bra och att hon är populär hos de andra barnen för sin fantasi och kreativitet i lekarna. Kul kompis helt enkelt. Det visade hon dock inte prov på när vi åkte till IKEA senare på dagen. Då hon höll på att putta ett annat barn i ansiktet för att hon tyckte att hon kom för nära. Finns nog lite socialt samspel att träna på trots allt. Bollhavet som lockat så det senaste halvåret vågade hon dock inte in i, när hon förstod att jag inte skulle vara med (P var hos en kompis, så han kunde inte stötta hennes debut). I stället rockade hon loss på leksaksavdelningen och stötte alltså ihop med ett annat barn vid lektälten. Hon var så i gasen att det bara var att lyfta upp henne och gå. Resten av besöket låg hon i vagnen, så det var snarare trötthet än pigghet som gav de symptomen.

Innan IKEA hann hon gå till tandläkaren tillsammans med R. Hon hade snällt gapat och låtit sköterskan räkna tänder. De såg bra ut (så det kändes inte SÅ hemskt att hon somnade utan tandborstning på kvällen). R däremot var så irriterad på sköterskan förnumstighet om "Bara godis en gång i veckan och detsamma med saft och läsk". Så han var tvungen att gå hem och bjuda ungarna på saft och fika, mitt i blanka veckan ;)

Jag fyndade förresten stolarna, som syns på bilden ovan, till killarnas rum. 50:- styck på fyndhörnan. Helt okej!

4 kommentarer:

Mamman på väg sa...

Men fining. Kompetent var ordet. På fler än ett sätt. Maken också, tycker jag. Kompetent. Nog att bestämma själv över fikat. Hälsa honom det. :D

Dammråttan sa...

Jag hälsade. Och så blev han övertygad om att tandköterskan läser vår blogg och vågade inte ta nästa barn dit i dag ;)Jag fick gå istället.

Mamman på väg sa...

Men jag är ju ingen tandsköterska, ju!!! Jag är en snäll, snäll... nånting helt annat. Som gillar fika och inte så mycket gillar självutnämnda auktoriteter. Lugna honom genast. Vilken fin tjeja ni har. :)

Dammråttan sa...

Tack! Jo, vi tycker ju att hon är världens finaste tjej såklart :)