Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

söndag 21 december 2008

Dammråttans bästa tips


Vilken tur att jag och S var och köpte lite nya korgar idag. De var ju egentligen till för att göra julkorgar, men den fyller sin funktion även på TV-bänken.

Nu ska ni få veta alla de bästa tipsen för s.k "behovsstädning". Det skiljer sig stort från min riktiga filosfi, som ni ju vet kallas att "punkta". Att punkta är mycket mer seriöst. Även om det kan vara något så litet som ett hörn av ett bord, så ska man ändå göra något ordentligt av just detta hörn. Behövsstäda däremot, då är alla medel tillåtna. Det bästa knepet heter "korgar", eller "burkar". Dessa fyller man med allt det som man inte vet vad det ska ta vägen, eller som helt enkelt inte har någon plats. Som i stort sett allt från vår TV-hylla. Denna hylla som lite då och då får sig ett ordentligt punktande, men som däremellan är ett under av avstjälpningsplats för just såna saker, som inte har någon plats. Och även de som har en, men som inte hittar dit just då. Vi är överhuvudtaget ett under av högar och samlingsplaser, som just denna hylla, men den är nog ändå värst. Om vi inte räknar korgen i hallen, som nu snart är en meter hög, eller i alla fall en halv. Vad som finns i botten är en fråga blott. Och sen vår samlingshög i vardagsrummet. Den består av kassar med böcker och ett gammalt databord. R vill inte riktigt slänga databordet (läs tidigare inlägg om hans hamsterfasoner kontra min nyvunna slängiver). Det kanske kommer till nytta någon gång. Till dess står det på tillväxt i vårt vardagsrum. Och blir såklart en samlingsplats det med. För sånt som liksom inte har någon plats. Just nu orkade jag inte punkta. Det blev ett lakan över och "ta-da" ett snötäckt tomteberg!!! Ett tips det med. Det som inte syns, det finns inte, eller nåt. Barnen blev nöjda i alla fall. Ett annat tips är annars att inte bry sig om sånt som tomtande och julpysslande ö.h, för ungarna blir bara uppe i varv och helt odrägliga. Slutade med att fyra barn låg i en hög på golvet och drog i en stjärna. Vet inte hur det gick till. Kanske berodde det på att de inte fick klä granen, eller så har de spelat för mycket dataspel i helgen och helt plötsligt fick utsläpp för den uppdämda energin de ändå besitter. Vem vet? Jag tipsar om att skippa TV-spel, när jag ändå håller på att tipsa.
En gran passade vi förresten på att köpa idag med. Den är SÅÅÅÅÅ fin. P valde. Enligt min barndoms traditioner ska den kläs dagen före julafton. Fast nu, efter att ha varit ståndaktig mot fyra granklädarsugna barn, så känner jag egentligen - VARFÖR??? Varför klär vi den inte idag? De vill och granen står där. Efter jul är det ingen som vill ha den. I alla fall inte jag. Och på tisdag jobbar jag till MINST halv åtta. Nu är de hos grannen och bygger lego. Tror jag ska låta dem klä granen när de kommer hem. Nu har jag slut på bra tips. Kanske ni har några att dela med er av till mig?
Jag har förresten gjort köttbullar idag. Man skulle kunna köpa köttbullar och satsa energin på att städa hemmet. Men det är ju inte lika gott och absolut inte lika roligt. Sen hade vi ju inte haft något tomteberg då.













Ovan: TV-bänken, före och efter behovsstädning.
Nedan: Vardagsrummshörnet före och efter behovsstädning.

Nästan viktigast av allt: Kusinen M:s ängel, som jag köpte julen för 9 år sedan, för att mitt första syskonbarn, som tyvärr inte fick stanna hos oss ändå ska finnas i våra tankar och kanske extra mycket just runt jul.

1 kommentar:

Orchid sa...

Så fint du har gjort! Kram till er alla i julstressen!