Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

söndag 26 april 2009

Mer frisörsalong, samt besök på leksaksaffären:


P hade tröttnat på att ha "killhår" i nacken och tagit saken i egna händer. Inte så värst snyggt med ett hack i nacken, tyckte mamman och sa att det var dags för ordentlig klippning. Storebror F hade köpt hårfärg, som han var snäll nog att låna ut lite av.
I övrigt har det varit en solig, men blåsig dag. Jag fick nån slags blackout och lovade ungarna en tur till Toys`R Us, efter att T hade varit och blivit fotograferad med fotbollslaget. T hade vunnit ett presentkort där efter tulpanförsäljningen och de hade pengar kvar från förra årets födelsedagar.
Hur tänkte jag då? Att det skulle bli mysigt att gå på Toys`R Us? Att alla skulle gå där lugnt och flanera, välja det de ville ha och sen hoppa glada och skrattande ut genom dörren hand i hand med en nöjd mamma och pappa? Att F, som INTE hade kvar sina födelsedagspengar skulle välja något litet och vara nöjd med det, eller helt enkelt strunta i att köpa något? Så dum kan jag väl ändå inte ha varit att jag tänkte något av ovanstående?
T valde ett svindyrt, rankigt radiostyrt flygplan, som han redan har flugit in med i fotbollsstängslet tre gånger. Det kommer att vara heltrasigt inom ett par dagar, om inte redan idag. Det P hade önskat sig hett och innerligt var slut och han fattade inte alls varför jag tyckte det var fel att lägga pengarna på något helt annat då. F ville såklart ha ett sånt plan, som T hade bestämt sig för, vilket skulle göra slut på hela hans månadspeng, som han precis fått och sagt att han skulle spara (+att han inte ens hade plånboken med sig) S ville bara springa in och ut ur lekstugorna, samt cykla runt på alla småcyklar, så att folk fick huka sig i gångarna. Det slutade med att jag bar henne GALLSKRIKANDE ut ur butiken, med en gnäll-P bredvid mig, som inte alls var nöjd och en ännu grinigare sur-F, som fortsatte tjata om ett eget flygplan och att han hade de dummaste föräldrarna i världen. En harmonisk fyrbarnsfamilj i leksaksaffären helt enkelt. Kunde inte låta bli att undra om barn aldrig brukar bryta ihop på leksaksaffären, för HU vad folk stirrade på mig, där jag bar på min aviga treåring. Trodde i min enfald att det typ var det vanligaste stället för barn att bryta ihop, men det är väl antagligen bara mina vanartiga barn, som gör så. Eller köper folk allt barnen pekar på för att slippa uppträdanden?
P fick chansen att samla i hop sig, så skulle vi kolla på BR efter lunch. Till hans stora lycka fanns det han ville ha där i stället, så nu är i alla fall han nöjd. F gick en promenad till Teknikmagasinet och konstaterade att det fanns billigare flygplan där, så bara hans månadspeng har kommit in på hans konto, ska en del av den gå till ett sånt plan i stället. Om man bara stannar upp och väntar in, så brukar allt lösa sig till det bästa, säger jag till mina barn. Varför är det så så svårt att få in det?

4 kommentarer:

Orchid sa...

Det finns ett fåtal tillfällen där man undrar om sin roll som mamma. Ska man inte älska sina barn jämt? Jo, det ska man, och det gör man, men man älskar inte alltid vad dom gör/gjort!
Puh, släng dom i väggen från mig!
Kram!

En häxa på Vift sa...

*S* förlåt att jag skrattar men jag känner så igen den där situationen! Och faktiskt, jag brukade nog också stirra när andras ungar levde fan i butiker för då kunde jag trösta mig med att det inte bara var jag som hade det sådär med mina. :)

Anonym sa...

Vill oxå ha blått hår....

malin sa...

ha, ha, det där kunde ha varit vi för några år sedan.
Jag har släpat/burit två skrikande 3 åringar ut från en affär.
Affärsbiträdet stog och stirrade på oss, liksom alla café gäster i dörren bredvid....
Efteråt fick min mamma höra historien om den mamma som blankt nekade sina skikande ungar det dom ville ha och gick därifrån utan att falla till föga fast de gallskrek och alla stirrade.....

Hur som helst har ungarna lärt sig (för det mesta) att det inte hjälper att tjata. Tvärtom.

Fast pinsamt var det....