Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

torsdag 9 april 2009

Moderna barn

När vi var små var det overall på vintern, fodrade byxor på våren och galonisar över det om det var blött. Nuförtiden ska barnen ha femtioelva olika utstyrslar och dessutom är det ett jäkla väder mest hela tiden. Det är overall, vinterregnsställ, sommarregnsställ och överdragskläder. Fodrade långbyxor funkar inte riktigt ihop med dagis, eftersom de för det första blir skitiga och det är ju inte riktigt populärt och så blir de alldeles för varma när man kommer in och då ska det bytas byxor och det är ju jobbigt det med. Att byta byxor på 20 barn alltså.
Vad vill jag ha sagt med detta? Inte mycket alls egentligen, mer än att jag häromdagen insåg att S måste ha ett tunnare "ställ" att ha på dagis. Typ hela bygden hade tydligen insett det långt innan jag gjorde det (det var ju sommarvärme dagarna innan, jag är inte så framåtseende alla gånger), så hupps, var alla överdragsbyxor i hela centrum finito. Alla utom några enstaka exemplar i stl 80 och så rosa. De som känner S vet att det inte är en favvofärg direkt, så jag var inte säker på att det skulle gå hem, men köpte ett par på Lindex i alla fall (gillade inte riktigt HM:s plastiga). Till det fanns bara rosa jackor (de blå i hennes storlek var slut) och det kändes som att det var att utmana ödet lite väl mycket med ett helt ställ i rosa. Efter att ha varit runt på alla butiker med barnkläder fastnade jag för en illgrön jacka på "Barnbolaget". Det var en Didriksson och kostade helt otroligt nog exakt lika mycket som Lindex jackor, vilka inte alls kändes lika kvalitetsstarka. Sagt och gjort. Jag köpte den och SE; de föll den unga damen i smaken! Nu är hon klädd för vårens alla lerpölar och sandlådor.

Min lilla S, som just nu ligger sovandes i soffan, efter att ha spytt ner hela hallgolvet. Ingen vidare start på den här påsken. Men nu är jag i alla fall ledig ända till onsdag! Jag hade den fantastiska turen att ha påskafton ledig i år. Den första på alla dessa år på Systembolaget, förutom de år jag har varit föräldraledig. Vore väl attan om vi får magsjuka nu, jag som har skrutit om att jag minsann ska vara med från förrätten på svärmors traditionella påskmiddag i år. (Brukar komma dit lagom till efterrätten annars).
Maken sitter och sorterar godis i äggen. Vi är lite osams om omfattningen av godisinköp. Så nu har jag släppt allt. Barnen kommer att vara som hackspetten i "Kalle Ankas julafton" på påskafton av sockerchock, men jag svär mig fri.

Önskar er alla en härlig påskhelg!

3 kommentarer:

Anonym sa...

EN gång om året firar vi godisens dag....ett par kilo mer eller mindre spelar ingen roll!

malin sa...

Vilken söt liten vårtjej!

Det där med kläder ÄR verkligen hopplösst.
Just nu ska alla kläder vara framme, från vinterkläder till sommregnställ, nästan i alla fall, vädret varierasr ju lixom bekant:)

Jag hoppas det inte blir någon magsjuka hos er över helgen.

Glad Påsk!

Carola sa...

Glad påsk:) Hon ser väldigt stolt ut på bilden:)
Hoppas att ni klarar er från att bli sjuka!!!