Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

söndag 25 januari 2009

Kategorisering



Jag var inne och tittade på Rekans blogg. S satt i mitt knä, när jag kom till den här bilden.


"Det är öl", sa S.


"Ja, just det", sa jag.


"Pappas öl", sa S.


"Vaddå pappas öl", sa jag. "Det kan väl vara mammas öl?"


"Nä, mamma, du kan dricka vin".


Min TREÅRING???


Att hon vet skillnaden och att hon har så förutfattade meningar om vad jag ska dricka! Speciellt som jag ju oftare tar en öl, än ett glas vin, om något. Fast kanske inte på sistonde, då har det nog varit vin, om något. Men om vi har en ölnörd här hemma så måste jag ju trots allt erkänna mig som just denna. Men det är okej. Ungar kategoriserar. Ibland kan det bli riktigt kul. Som när P var ungefär ett och ett halvt och fortfarande drack välling. Då stod vi i mörkret i köket och blandade och så råkade jag *hrm* "släppa mig", dvs lägga av en prutt. P tittade sig omkring i mörkret och sa frågande "Pappa?". Inte skulle väl hans kvinnliga förtjusande mamma kunna åstadkomma något sådant!? Precis som hon inte skulle dricka öl, utan sippa vin (fast de tänker ju naturligtvis inte så, de drar ju bara slutsatser från sina erfarenheter).

2 kommentarer:

Orchid sa...

Vilka vanor kommer barnen att ta med sig som vuxna tro? Eller blir dom bara "bananer"?
Kram!

Jonte sa...

Motarbeta könsrollskonservtism. Drick mer öl! :)